S
Header
            درباره ماه صفر                        برگزاری مراسم سوگواری روزهای پایانی ماه صفر در هلال احمر                        رابطین فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه همراه با امدادگران در خدمت رسانی اربعین                        بازدید مسئول دفتر نماینده ولی فقیه از قرارگاه مرزی اربعین در شلمچه                        مرور فعالیت‌های فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه در خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی                        بازدید مشاور و مدیرکل حوزه نمایندگی ولی فقیه از خدمت‌رسانی به زائران حسینی                        بازدید مسئول دفتر نماینده ولی فقیه از قرارگاه مرزی اربعین در شلمچه                        پایگاه‌ها و موکب‌های فرهنگی در مسیر زائران اربعین حسینی(ع) برپا شد                        اربعین، آغازی دیگر‌ برای یاری امام عالم                        اربعین نماد همبستگی جامعه اسلامی در آزادگی و ظلم‌ستیزی است            
کد خبر : 64290

رحمت للعالمین

سرویس یادداشت
اگر بخواهیم همه آن حسنات و سکنات پیامبر رحمت و مهربانی را در قالب یک جمله بازگو نماییم، تنها می توان به هزاران معنای نهفته در دل همین عبارت نگاه کرد که "رحمت للعالمین" و حقیقتا آخرین فرستاده پروردگار رحمت و موهبتی برای همه اهل عالم و هستی است. آنجا که سایه حمایتش بر سر ضعیفان عالم سایه فکند، آنجا که قلب مهربان و لبخند همیشگی اش دلهای پر اضطراب جهل و نادانی را نشانه گرفت و به آنها عطر انسانیت فشاند، آنجا که امین بودنش شهره عام و خاص شد، همه و همه از بی کران های بهترین فرستاده خداوند است .
دوشنبه 12 آبان 1399 ساعت 21:57
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
رحمت للعالمین اگر بخواهیم همه آن حسنات و سکنات پیامبر رحمت و مهربانی را در قالب یک جمله بازگو نماییم، تنها می توان به هزاران معنای نهفته در دل همین عبارت نگاه کرد که "رحمت للعالمین" و حقیقتا آخرین فرستاده پروردگار رحمت و موهبتی برای همه اهل عالم و هستی است. آنجا که سایه حمایتش بر سر ضعیفان عالم سایه فکند، آنجا که قلب مهربان و لبخند همیشگی اش دلهای پر اضطراب جهل و نادانی را نشانه گرفت و به آنها عطر انسانیت فشاند، آنجا که امین بودنش شهره عام و خاص شد، همه و همه از بی کران های بهترین فرستاده خداوند است . http://media.nvhelal.ir//Image/2020/11/202011107014892301_Thum.jpg رحمت,للعالمین nvhelal

یقینا بیان و نگارش ویژگی های اخلاقی نبی مکرم اسلام(ص)، که در امانت داری سرآمد، در راستگویی امین، در وفای به عهد زبانزد و در عفت کلام سر مشق همه نیکان بود، در این مجال اندک با قلمی قاصر و ناتوان دشوار است اما سعی شده تا در ادامه به ذکر گوشه ای از ویژگی ها و سیره اخلاقی پیامبر اکرم(ص) پرداخته شود:


1- صداقت و شخصیت
از ویژگی های بارز پیامبر اسلام، صداقت و پاکی ایشان است، به گونه ای که عایشه در این خصوص می گوید: اخلاق پیامبر همان اخلاق قرآنی است. آن چه در قرآن پیرامون پاکی، صداقت و اخلاق مطرح شده است را در منش و اخلاق پیامبر خدا (ص) می توان دید.
کار لایل در خصوص شخصیت بی نظیر پیامبر اسلام(ص) این گونه می نویسد: من از صمیم قلب محمد را دوست می دارم و این دوستی و دل بستگی و ارادت من نسبت به آن بزرگوار برای آن است که وجود پاکش از هر گونه شائبه و خودنمایی و زمانه سازی دور و بر کنار بوده است... هیچ گاه تظاهر و خودآرایی نکرده، به بزرگی و عزّت نفس مباهات نمی نمود و به خواری و سرشکستگی نیز تن در نداده، با قلب درخشان و روحی جذاب در جامه پاک [ولی کهنه و خانه قدیمی] خود به سر می برد... خودآرایی [و توسل] به انواع حیله و نیرنگ و تظاهر به حقایق را از بزرگ ترین گناهان انسان شمرده، مخصوص مردمان پست و دون همت می دانست.»


۲- قاطعیت و ایمان
قاطعیت نبی مکرم اسلام(ص)، سبب پیشرفت سریع این دین آسمانی شد. نفی همه پیشنهادات پر جاذبه بزرگان قریش که گسترش و نفوذ ایشان را مشاهده می کردند نیز از همین خصیصه نشئت گرفته بود.


۳ - مهرورزی
محبت و ساده زیستی پیامبر در اوج اقتدار، یکی از علل گسترش اسلام و نفوذ حضرت محمد (ص) در قلوب مخالفان بود. همواره در خانه ای معمولی زندگی می کرد و لباسی ساده می پوشید و با همسایگان یهود و نصاری به قدری عادلانه و مهربانانه می زیست که آنان اسلام را از مسیحیت جدا نمی پنداشتند. دانشمندان بسیاری هنوز هم تحت تأثیر ساده زیستی شیوه رفتار حضرت محمد (ص) با مسیحیت قرار دارند و این عوامل را مایه گرایش به اسلام می دانند.


۴ - تواضع و فروتنی
از دیگر ویژگی های برجسته رسول اکرم (ص) با وجود تمام عوامل بزرگی و عظمت، تواضع ایشان بود. پیامبر اسلام(ص) در اواخر عمر با برکت خویش علیرغم این همه عزت و اقتدار، لباس خود را شخصاً وصله می زد و کفش خود را می دوخت. ابوذر نقل می کند: «پیامبر (ص) معمولاً در میان اصحاب می نشست و اگر غریبی از راه می رسید و با او کار داشت، [وی را] نمی شناخت و ناگزیر می پرسید: ایکم محمد؛ کدام یک از شما محمد است. از این رو به اصرار و خواهش ما پذیرفت تا جایگاهی از گِل برای او بسازیم تا بر آن جلوس نماید و ما در اطراف او بنشینیم.


۵ - هماهنگی گفتار و کردار
پیامبر خاتم(ص) وفای به عهد را به معنای واقعی و در عمل تفسیر می کرد، به گونه ای که در واقعه «حلف الفضول» ، پیامبر (ص) با چند تن از غیرت مندان مکه عهد بست که امنیت زائران خانه خدا و مسافران مکه را تأمین نمایند. ایشان همچنان و پیوسته بر تعهد خود پایبند بود به گونه ای که پس از بعثت نیز فرمود: اگر آنان مرا به یاری بطلبند، اجابت کرده و خواهم رفت.
در نهایت می توان گفت رسول اکرم(ص) در دنیا و آخرت مظهر رحمت و رأفت الهی است و در سیره و رفتار آن حضرت دلسوزی، مهربانی، عفو، گذشت، مدارا و برخورد کریمانه با دوست و دشمن کاملاً مشهود بود.
از آنجا که بر اساس آیه شریفه « لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه » رسول اکرم(ص) به عنوان الگو و اسوه معرفی شده است، همه امت اسلامی باید سیره و رفتار آن حضرت را الگو و سرمشق خود قرار دهند. با مردم برخورد کریمانه و محبت آمیز داشته باشند و از کینه‌ورزی، دشمنی، تهمت و غیبت دوری ورزند.


پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر

11/2/2020 9:57:00 PM
آخرین اخبار