S
Header
            هلال احمر با تاسی از سیره رفتاری امیرالمومنین (ع) به نیازمندان جامعه خدمت نماید                        نماینده ولی فقیه در هلال احمر با خانواده‌ شهیدان خان محمدی دیدار کرد                        دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین معزی با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی                        پرچم هلال احمر یادآور امید و آرامش در جامعه است/مسئولیت‌ در هلال احمر پذیرفتن یک امانت الهی است                        روحیه داوطلبی برآمده از اراده انسانی است نه بخشنامه سازمانی/ گسل‌ فرهنگی به مانند گسل‌ طبیعی ویران‌‌گر است                        بازدید نماینده ولی فقیه در هلال احمر از پایگاه امداد جاده‌ای شهید محمدتقی اباذری تبریز                        آئین تکریم و معارفه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال‌احمر اردبیل برگزار شد                        هلال احمر در بحران های کشور نقش حیات بخشی دارد                        بازدید نماینده ولی فقیه در هلال احمراز پایگاه‌ امداد و نجات سرعین                        مردم‌محور بودن اساس و پایه فعالیت در هلال‌احمر است            
کد خبر : 65345

مبعث؛ روز زیبای آغاز تعالی

سرویس اخبار
مبعث پیامبر نور و رحمت، روز بازشدن غل و زنجیر نادانی و ظلم و ستم از دست و پای انسانها، مشعل گیتی افروز هلم و هدایت و روشنی بخش راه زندگی، گسترش مهر و محبت و احسان و نیکی در میان بشریت، روز پاک شدن جان انسان‌ها از همه زشتی‌ها و ‌پلیدی‌ها، زمان رهایی انسان‌ از همه رنج‌ها و‌دردها، روز رهایی از شرک و بت‌پرستی و مبعث روز همه خوبی هاست.
چهارشنبه 18 بهمن 1402 ساعت 12:52
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
مبعث؛ روز زیبای آغاز تعالی مبعث پیامبر نور و رحمت، روز بازشدن غل و زنجیر نادانی و ظلم و ستم از دست و پای انسانها، مشعل گیتی افروز هلم و هدایت و روشنی بخش راه زندگی، گسترش مهر و محبت و احسان و نیکی در میان بشریت، روز پاک شدن جان انسان‌ها از همه زشتی‌ها و ‌پلیدی‌ها، زمان رهایی انسان‌ از همه رنج‌ها و‌دردها، روز رهایی از شرک و بت‌پرستی و مبعث روز همه خوبی هاست. http://media.nvhelal.ir//Image/2023/02/202302105134232663_Thum.jpg مبعث؛,روز,زیبای,آغاز,تعالی nvhelal

خلوت گاه محمد(ص) در آن روز بزرگ و عظیم جامعه بشری به میعادگاه عرشیان تبدیل گردید و بلندای کوهی که او برای فرار از جهل انسان ها و تفکر و تأمل بر رفتارهای متناقض با ذات اشرف مخلوقات به آنجا پناه می برد، غار حرا حالا به روز موعود رسیده است.

بعثت آخرین فرستاده خداوند برای نمایاندن روشنی آگاهی در برابر ظلمت نادانی است. پیامبر خاتم پرچمدار علم و معنویت و دین اسلام آیین نجاتبخش و تعالی‌دهنده بشر در ابعاد مختلف است. اخلاق نبوی معجزه جاوید و جامعه‌ساز آن وجود عالی‌مقام است.

دیگر زمان آن رسیده بود که پروردگار جهانیان زمین را از خرافات و بت هایی که سالهاست رنگ و رخساری فرسوده بر آن نهاده اند، با باران بی بدیل رحمتش بشوید و امن سازد.

وقت آن رسیده است که محمد(ص) که چهل سال مورد امتحان و آزمایشات الهی قرار گرفته است، چگونه زیستن را برای تاریخ بشریت تفسیر کند.

او از دل مردم انتخاب شد چرا که بر دل آنها بنشیند و جدا شده از ایشان نباشد، خواندن و نوشتن نمی دانست تا معجزه تاریخ، قرآن کریم حقیقتاً خدایی خوانده شود و همگان بدانند که کلام وحی با آن محتوای عمیق و ژرف هرگز زاییده فکر بشر نیست.

بعثت پیامبر اکرم (ص) را باید بازگشت انسان به فطرت الهی خویش خواند. این روز مبارک مهم‌ترین فراز تاریخ بشریت و آیت بی‌نظیری در تجلی امر الهی در هدایت جامعه بشری است. پیام بعثت در حدیث مشهور پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله) متجلی گردیده است : «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ من تنها برای تکمیل فضایل اخلاقی مبعوث شده‌ام» هدف از بعثت احیای اخلاق و تربیت انسانی است.

یکی از ویژگی‌های رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وسلم) و معصومین (علیه السلام)، رحمت عام و فراگیر آنان نسبت به تمام اهل عالم است. بخشندگی از زیباترین آموزه‌های اخلاقی در سیره این بزرگواران است که نقش سازنده و مؤثری را جهت گرایش انسان‌ها به سوی حق و عدالت ایفا می‌کند. آیین اسلام را پیامبر با حب و مهر بنیانگذاری کرده است و بشر برای تکامل راه خود، نیاز به نهادینه‌ سازی این اخلاق و سیره رفتاری دارد.  بی‌تردید، راه رستگاری بشر تمسک به قرآن و اهل‌بیت است و گام گذاشتن در مسیر معرفت و حقانیت ائمه و بزرگان دین اسلام می‌تواند بشریت را به سوی سعادت دنیوی و اخروی نزدیک کرده و مسیر توحید و تقوی را به ما نشان دهد.

محمد(ص) برگزیده شد تا با تعالیم قرآنی شرک و فساد و کفر را از جامعه بزداید و مقدمات تزکیه نفس انسان را فراهم کند و این گونه است که در آیه دوم سوره جمعه دلایل روشن از مبعث پیامبر آن مطرح می‌شود:

"هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ "

"اوست آن کس که در میان بی‏ سوادان فرستاده‏ اى از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد و آنان قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند."

۲۷ رجب سال ۴۲، نقطه عطف دین اسلام و بلکه جوامع بشری در گستره این کره خاکی است.

منادی از آسمان ندای" اقراء بسم ربک الذی خلق" سر می دهد تا محمد(ص) آخرین فرستاده خداوند و موجب هدایت انسان از تاریکی به نور شود.

دعوت به یکتاپرستی و نفی هر گونه شرک و بت پرستی از اساسی ترین هدف بعثت پیامبر رحمت است به گونه ای که در آیه ۳۶ سوره نحل نیز خداوند می فرمایند:

" وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِى کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَلَةُ فَسِیرُواْ فِى الْأَرْضِ فَانظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ"

" و همانا ما در میان هر اُمّتى پیامبرى را برانگیختیم (تا به مردم بگویند) که خدا را بپرستید و از طاغوت (و هر معبودى جز خدا) دورى نمایید، پس گروهى از مردم کسانى هستند که خداوند هدایت شان کرده و بعضى از آنان گمراهى بر آنان سزاوار است، پس در زمین سیر و سفر کنید، تا ببینید که پایان کار تکذیب کنندگان چگونه بوده است؟ "

اصلاح و تربیت اجتماعی از دیگر اهداف مبعث و معرفی رسول خدا در جامعه است. جامعه ای که تا قبل از این رویداد عظیم تاریخ مدت ها از وجود پیامبر محروم و جهل و نادانی در آن بیداد می‌کرد.

در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که مرتبط با همین موضوع است آمده است:

"إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ" "به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام."

تحول و چرخش به سوی کمال واقعی و همچنین اقامه عدل و قسط نیز موضوعاتی دیگر است که می‌توان آنها را جزء دستاوردهای مبعث رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دانست.

پیامبری که در مسیر تحقق این مهم سختی و دشواری های بسیار زیادی کشید و اما هرگز از مسیر حقیقی که اطاعت محض از فرامین پروردگار است منحرف نگشت.

مروری بر سیره و زندگی سراسر عبرت و درس حضرت محمد مصطفی (ص) گواه این مدعاست.

محمد (ص) به پیامبری مبعوث شد تا کار با تمام پیامبران پیشین را به کمال برساند و کمال انسانی را در قالب دینی استوار و محکم به جهانیان معرفی کند و این تفاوت عمده بعثت پیامبر اسلام و دیگر پیامبران الهی است و حقیقتاً بعثت پیامبر بهار آفرینش است و نشانه محبت پروردگار به مخلوقات خویش و چه تناسب بی نظیری است بهار امسال که با بهاره هدایت انسان آغاز شده است.

البته این واقعه عظیم را نباید تنها در یک روز از سال یادآوری کرد و گرامی داشت بلکه باید به عنوان سرمشق و نمونه در اشکال و موضوعات مختلف در طول سال و در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی زندگی جاری و ساری گردد.

به امید آنکه همواره در زندگی، مورد هدایت الهی قرار گرفته و مسیر حق و حقیقت قدم نهیم.

بیست و هفتم رجب سالروز بعثت حضرت رسول اکرم (ص) بر تمامی مسلمانان و حق طلبان مبارک و خجسته باد.

 

 

 

 

 

2/7/2024 12:52:00 PM
آخرین اخبار