S
Header
            درباره ماه صفر                        برگزاری مراسم سوگواری روزهای پایانی ماه صفر در هلال احمر                        رابطین فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه همراه با امدادگران در خدمت رسانی اربعین                        بازدید مسئول دفتر نماینده ولی فقیه از قرارگاه مرزی اربعین در شلمچه                        مرور فعالیت‌های فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه در خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی                        بازدید مشاور و مدیرکل حوزه نمایندگی ولی فقیه از خدمت‌رسانی به زائران حسینی                        بازدید مسئول دفتر نماینده ولی فقیه از قرارگاه مرزی اربعین در شلمچه                        پایگاه‌ها و موکب‌های فرهنگی در مسیر زائران اربعین حسینی(ع) برپا شد                        اربعین، آغازی دیگر‌ برای یاری امام عالم                        اربعین نماد همبستگی جامعه اسلامی در آزادگی و ظلم‌ستیزی است            
کد خبر : 65308

امام محمد باقر(ع)، شکافنده علوم و اسوه صبر و شکیبایی

سرویس یادداشت
امام محمد باقر(ع)، پنجمین امام شیعیان است که بنا بر روایات در اول ماه رجب سال 57 هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود و پدر بزرگوار ایشان علی بن الحسین(ع) معروف به زین العابدین(ع) و سجاد(ع) و مادر آن حضرت، فاطمه دختر حسن بن علی(ع) بود.
یکشنبه 2 بهمن 1401 ساعت 18:45
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
امام محمد باقر(ع)، شکافنده علوم و اسوه صبر و شکیبایی امام محمد باقر(ع)، پنجمین امام شیعیان است که بنا بر روایات در اول ماه رجب سال 57 هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود و پدر بزرگوار ایشان علی بن الحسین(ع) معروف به زین العابدین(ع) و سجاد(ع) و مادر آن حضرت، فاطمه دختر حسن بن علی(ع) بود. http://media.nvhelal.ir//Image/2023/01/202301108434715500_Thum.jpg امام,محمد,باقر(ع)،,شکافنده,علوم,و,اسوه,صبر,و,شکیبایی nvhelal

بنابراین حضرت امام محمد باقر(ع)، اولین کسی بود که از نسل امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین (ع) به دنیا آمد و از پدر و مادر به امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(س) مى‌ رسد؛ به همین دلیل به ایشان علوى بین علویین و فاطمى بین فاطمیین گفته مى‌ شود. این حضرت القاب و کنیه های بسیاری داشتند که از میان آن ها باقرالعلوم از همه مشهورتر است.

امام محمد باقر(ع) و دوران کودکی

بنابر سال تولدی که برای این امام بزرگوار روایت شده است، ایشان 4 سال پیش از واقعه کربلا متولد شدند و در این مدت با جدش امام حسین(ع) زندگی کرد و همراه پدر بزرگوارش در این واقعه جانسوز حضور داشت.

جابر بن عبدالله که یکى از یاران رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و از محبان اهل بیت (علیهم‌السلام) در سنین کودکى و نوجوانى امام محمدباقر(ع) بود، وى را در آغوش می گرفت و سلام پیامبر(ص) را به وى ابلاغ می کرد.

امام محمد باقر(ع) و دوران امامت

امام محمد باقر(ع) در سال 95 هجری قمری پس از شهادت پدر ارجمندش به مقام امامت و ولایت نائل شد. در دوران امامت ایشان، به دلیل شرایط نامساعد و تعارضات داخلی، تلاش های گسترده ایشان در زمینه های علمی و فرهنگی از چشم حاکمان وقت پنهان ماند و همین موضوع زمینه ساز بنیان گذاری و تأسیس یک دانشگاه بزرگ و برجسته اسلامی شد که پویایی و عظمت آن در دوران فرزند ایشان، امام جعفر صادق(ع)، به اوج خود رسید. البته این به معنای در امان بودن امام نیست، بلکه روایات بسیاری از ظلم و خشونت حاکمان اموی نسبت به امام محمد باقر(ع) و شیعیان ایشان وجود دارد.

پنجمین امام شیعیان، با توجه به شرایط جامعه در آن دوران تقیه را برگزید تا در کنار پیشبرد اهداف فرهنگی و علمی خود و همچنین اجرای طرح ها و برنامه های تشکیل یک نهضت علمی بر پایه اسلام، بتواند جان نیروها و توان و ظرفیت خود را که لازمه ادامه اهدافش بود، حفظ کند.

امام محمد باقر(ع) و دستگیری از نیازمندان

علاوه بر حضور موثر و سازنده امام محمد باقر(ع) در جامعه و تاثیرات علمی و عملی ایشان بر اجتماعات مسلمانان، رسیدگی به محرومان نیز دیگر نقطه قوت زندگی امام است. درباره امام باقر(ع) هرگز شنیده نشد که نیازمندی نیاز خود را به حضرت بگوید و با امتناع ایشان روبرو شود. به نقل از امام صادق (ع) روایت شده است: "پدرم با اینکه از نظر امکانات مالی، نسبت به دیگر خویشاوندان، در سطح پایین تری قرار داشت و هزینه های زندگی وی، سنگین تر از دیگران بود، هر جمعه به نیازمندان انفاق می کرد و می فرمود: انفاق در روز جمعه، دارای پاداشی فزون تر است، چنان که روز جمعه، خود بر دیگر روزها برتری دارد."

امام محمد باقر(ع) و صبر و شکیبایی در اجتماع

یکی از ویژگی های ویژه امام محمد باقر(ع) در زندگی، صبوری و شکیبایی در ارتباط با مردم بود که در واقع شرط اصلی حضور سازنده و سودمند در جامعه است و در زندگی امام(ع) می توان بهترین شکل ممکن آن را یافت.

روایت زیر به طور کامل نشان دهنده این موضوع است:

"روزی مردی نصرانی که به دلیل نامشخصی از امام محمد باقر(ع) کینه داشت؛ هنگام روبه رو شدن با آن حضرت، دهان به بدگویی گشود و با توهین به امام خطاب کرد و امام بدون آنکه خشم گیرد و واکنش شدیدی نشان دهد، فرمود: من باقرم. مرد نصرانی که احساس کرد نتوانسته است امام را به خشم وادارد، گفت: تو فرزند زنی آشپز هستی. امام فرمود: این حرفه او بوده است و ننگ و عاری برای او نخواهد بود. این بار مرد نصرانی با گستاخی بیشتر گفت: تو فرزند زنی سیاه چرده و زنگی هستی! امام محمد باقر(ع) فرمود: اگر تو راست می گویی و مادرم آن که تو توصیف می کنی، بوده است، از خداوند می خواهم او را بیامرزد و اگر ادعاهای تو دروغ و بی اساس است، از خداوند می خواهم که تو را بیامرزد.

در این لحظه، مرد نصرانی که شاهد حلم و بردباری شگفت انگیز امام محمد باقر(ع) بود و دید که این شخصیت اصیل و پرنفوذ، با وجود پایگاه عظیم اجتماعی و علمی خود که صدها شاگرد از درس او بهره می گیرند و در میان قریش و بنی هاشم منزلت و طرف داران بسیار دارد، به جای واکنش منفی و مقابله به مثل در برابر بدزبانی های او، با صبر و شکیبایی فراوان، آرام و مطمئن ایستاده است و با او سخن می گوید، ناگهان در دادگاه وجدان خویش، خود را محکوم و شکست خورده یافت و بی تأمل، از گفته های خود عذر خواست و اسلام آورد.

این روز بزرگ و نورانی بر همه شیعیان و محبان اهل بیت(ع) مبارک باد

 

 

 

1/22/2023 6:45:00 PM
آخرین اخبار