در سطح نهاد خانواده باید این سئوالات را پاسخ داد که به راستی با توجه به ویژگیهای فناوری ارتباطات و وجود انبوهی از اطلاعات صحیح و سقیم، چه مقدار و چه نوعی از آنها در چه زمانی مورد نیاز ماست؟ چه مقدار و چه نوعی را میتوانیم و باید برای دیگران توزیع کنیم؟ چه مقدار و چه نوعی را باید حفظ کنیم؟
همه این پرسشها گویای اهمیت و ضرورت مدیریت ارتباط است. نهاد خانواده برای آن که از طرفی بتواند نیازهای خود را از طریق فضای مجازی بر طرف کند و از طرف دیگر از تهدیدات آن پیشگیری نماید باید به جایگاههایی که میتواند در فرایند عملیات رسانههای داشته باشد آگاه شود و مهارتهای لازم را برای ایفای هر چه بهتر آن نقش به دست آورد.
نقشهایی که خانواده و اعضای آنها میتوانند برای مدیریت و سلامت فضای مجازی به ویژه در فضای کرونایی داشته باشند عبارتند از:
الف) تولید کننده پیام در فضای مجازی
ب) توزیع کننده پیامهای فضای مجازی
ج) مصرف کننده پیامهای فضای مجازی
موضوع دیگری که خانواده برای مدیریت فضای مجازی باید روشن کند، انواع نیازهایی است که باید به کمک فنآوری ارتباطات بر طرف نماید. بیتردید علاوه بر این که نیازهای خانوادهها در یک سطح نیست نمیتوان برای همه خانوادهها نیز یک نسخه واحد پیچید. بنابراین هر خانوادهای لازم است به تناسب و با توجه به اقتضائات خود نیازهایش را دستهبندی کند.
می توان نیازهای اصلی خانواده را در استفاده از فضای مجازی به صورت ذیل تقسیم بندی کرد.
یک) نیازهای ضروری
منظور نیازهای واقعی است که تنها از راه بهرهگیری از فضای مجازی تأمین میشوند و جایگزینی ندارند. مانند این که در قرنطینه خانگی امکان صله ارحام به صورت حضوری برای ما ممکن نیست و باید ضرورتا از امکانات فناوری ارتباطات برای بر طرف کردن این نیاز بهره ببریم
دو) نیازهای ترجیحی
منظور نیازهای واقعی است که حتی در وضعیت کرونایی میتوان برای آنها جایگزین پیدا کرد و بهره گیری از فضای مجازی ضرورتی ندارد. برای نمونه ما در محیط خانواده میتوانیم به جای غرق شدن در اطلاعات نه چندان مطمئن رسانه ها به مطاله کتابهای مفید بپردازیم.
سه) نیازهای کاذب
بخشی از آنچه ما نسبت به آن احساس نیاز میکنیم قطعا کاذب است و اگر خانواده درست آنها را شناسایی کند می تواند به راحتی آنها را مدیریت و کنترل و نهایتا حذف کند. به عنوان مثال احساس نیاز به گشت و گذارهای بدون هدف در فضای مجازی که نهایتا چیزی دستگیر ما نخواهد شد.
چهار) نیازهای مضر
برخی از آنچه ما به آن احساس نیاز میکنیم اگر چه ممکن است منشأ واقعی داشته باشد اما چه بسا در پاسخگویی به آنها دچار خطای تشخیصی شویم و خواسته و ناخواسته آن را از راههای بر آورده کنیم که ممکن است ضررهای جسمی و روحی برای خانوادهها داشته باشد. این نوع نیازها را که از هوای نفس نشأت میگیرد، باید در پیگیری اطلاعات و اخبار غلط و یا محتواهای غیر اخلاقی جستجو کرد.
برای آنکه خانوادهها در وضعیت کرونایی بهتر بتوانند تعامل خود را با فضای مجازی مدیریت کنند توجه به اصول مدیریت ضروری است که به آنها اشاره میکنیم.
برنامهریزی
برنامهریزی برای رسیدن به هر هدفی، رمز موفقیت انسان در همه عرصههای زندگی است. از این رو، نخستین گام برای مدیریت فضای مجازی در خانواده کسب آگاهی و تدبیر درباره چگونگی بهره برداری از آن است.
پیامبر اکرم میفرماید:
ای ابنمسعود! وقتی میخواهی کاری انجام دهی، آن را با آگاهی و اندیشه انجام ده و از اینکه کاری را بدون تدبیر [برنامهریزی] و آگاهی انجام دهی[1] بپرهیز که خدای تعالی میفرماید: «همانند آن زن [سبکمغز] نباشید که پشمهای تابیده خود را، پس از استحکام، وامیتابید».[2]
بسیاری از مشکلات در نداشتن برنامهریزی پدید میآید. پس خانواده در هر نقشی که نسبت به فرایند تولید، توزیع و مصرف محصولات فضای مجازی دارد باید برای چگونگی ایفای هر چه بهتر این نقش برنامهریزی کند تا به پشیمانی دچار نشود.
امام علی میفرماید: «برنامهریزی قبل از کار، تو را از پشیمانی ایمن میکند».[3]
برنامهریزی، لوازمی دارد که تفکر یکی از آنهاست؛ اندیشیدن قبل از تعمل با فضای مجازی، موجب میشود انسان جوانب آن را دقیقتر ببیند و برای رفع موانع رسیدن به اهداف مورد نظر، درست چارهاندیشی کند. امام علی میفرماید:
فایده فکر کردن، چارهاندیشی است.[4] کسی که بنشیند و برای حل مشکلات چارهاندیشی نکند سختیها بر او چیره میشود.[5]
یکی دیگر از لوازم برنامهریزی، بهرهگیری از تجربههای گذشته است. شکستها و پیروزیهای پیشینی تعامل با فضای مجازی، میتواند آینهای برای موفقیتهای آینده و پیشگیری از ناکامیهای انسان در ارتباط با دیگران باشد. امام علی میفرماید: «کسی که تجربهاش افزون باشد، لغزشهایش اندک میشود».[6]
مشورت با افراد باتجربه و بهرهگیری از اندیشه و سوابق موفقیتآمیز، یکی دیگر از لوازم برنامهریزی است. امام علی در اینباره میفرماید:
کسی که در رأی خود مستبد باشد، هلاک میشود و کسی که با مردان با تجربه مشورت کند، اندیشههای آنان را در رأی خود سهیم میکند.[7]
یکی دیگر از لوازم برنامهریزی ارتباطی، پیشبینی و دوراندیشی است. امام علی میفرماید: «عاقلترین مردم کسی است که درباره عواقب کارها دوراندیشی کند».[8]
هدفگزاری
هدف یعنی مقصد و نقطهای که همه تلاشها به آن معطوف میشود. انسان در مقام کنندهکار، باید غرض خود را از کارهایش روشن کند و تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهداف به کار گیرد. هدف بهرهگیری خانوادهها از فضای مجازی به باورها، ارزشها و هنجارهای هر خانوادهای بستگی دارد.
برای رسیدن به هدف، شناخت تواناییها و ظرفیتهای خانواده، از مهمترین عوامل موفقیت آن است. طبیعی است که بافت خانوادهها با هم متفاوت است از این رو هر کدام باید به تناسب نیازهای خود اهدافشان را از تعامل با رسانهها روشن کنند. ابهام و سر درگمی در هدفگذاری نسبت به بهره برداری از فضای مجازی میتواند عواقب خطرناکی داشته باشد. امام علی درباره این مهم میفرماید:
از سخنی که روش آن را نمیشناسی و از حقیقت آن آگاه نیستی، بپرهیز؛ زیرا سخن تو بر عقلت دلالت و گفتارت از میزان معرفتت نشان دارد.[9]
شناخت فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی برای نیل به اهداف خانواده در بهرهگیری از آن یکی از لوازم مدیریت درست فضای مجازی و مهمترین عواملی است که ما را در مقابله با پیامدهای منفی آن بالا میبرد. رسول خدا میفرماید: «به کارهایی تن دهید که توانایی آنها را دارید».[10]
ایشان در سفارشی به ابوذر میفرماید:
سزاوار نیست مؤمن به کاری بپردازد که سبب خواری وی شود. پرسید: چگونه مؤمن خود را خوار میکند؟ فرمود: اینکه خود را به اموری مبتلا کند که توانایی نجات از آن را ندارد.[11]
تصمیمگیری
یکی از مهمترین اصول مدیریت ارتباط، تصمیمگیری است. تصمیمگیری یعنی: «فرایندی که طی آن بهترین راه حل برای انجام کاری یا اجرای برنامهای برگزیده میشود». تصمیمگیری بستگی به آن دارد که ما در تعامل با فضای مجازی در کدام مرحله از فرایند تولید و توزیع و مصرف محصولات رسانهای قرار داریم.
موضوع دیگری که در مدیریت فضای مجازی برای خانوادهها بسیار مهم است شناخت پیامها و اغراضی است که متولیان رسانهها در انتشار آنها دارند. خانواده باید پیامهای خود را نیز به درستی مدیریت و به گونهای عمل کند که سلامت ارتباطی خود و جامعه را به مخاطره نیندازد:
(الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبَابِ)[12]
آنان که به سخن گوش فرامیدهند و بهترین آن را پیروی میکنند؛ ایناناند که خدایشان راه نموده و ایناناند همان خردمندان.
همیشه برای رسیدن به اهداف ارتباطی، با توجه به عناصر ساخت پیام، به ویژه نحوه ارائه آن راهکارهای گوناگونی وجود دارد. برای آنکه بخواهیم با کسی ارتباط برقرار کنیم میتوانیم از راهها و روشهای مختلفی اقدام کنیم، ولی باید دید کدام شیوه بهتر و مؤثرتر است و ما را با کمترین هزینه به هدف میرساند.
انسان در موقعیت گیرنده پیام نیز وظیفه دارد اطلاعات دریافتی و ذخیره شده خود را نیز مدیریت کند؛ زیرا هر کس در مقابل آنچه میشنود و میبیند مسئول است:
(وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَـئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا) [13]
از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن؛ چراکه گوش و چشم و دل، همه مورد سؤالاند.
از نگاه قرآن کریم، انسان مؤمن به هر سخنی گوش نمیسپارد و دریچه دیده به هر سو نمیگشاید:
(وَ إِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَ لَکُمْ أَعْمَالُکُمْ سَلاَمٌ عَلَیْکُمْ لاَ نَبْتَغِی الْجَاهِلِینَ)[14]
و چون لغوی بشنوند از آن روی برمیتابند و میگویند : «کردارهای ما از آنِ ما و کردارهای شما از آنِ شماست. سلام بر شما ، جویای [مصاحبت] نادانان نیستیم.»
بعد دیگر مدیریت ارتباطات، قرار گرفتن در موقعیتهایی است که انسان از آنها اثر میپذیرد. از این رو، پیشوایان معصوم ما را به همنشینی با صالحان و حضور در مجالس ذکر و عبادت، توصیه و تشویق، و از مجالست با افراد فاسد و حضور در مجالس آنان نهی کردهاند.[15] امام علی میفرماید:
همنشینی با مردم هواپرست، ایمان را از خاطرهها به دست فراموشی میسپارد و سبب حضور شیاطین میشود.[16]
امام جواد(ع) هم میفرماید:
هر کس به گویندهای گوش سپارد، بنده او شده است. پس اگر سخنگوی خدا باشد، خدا را بندگی کرده و چنانچه شیطان باشد، شیطان را بندگی کرده است.[17]
انسان مؤمن به هر سخنی گوش نمیسپارد و دریچه دیده به هر سو نمیگشاید:
(وَ إِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَ لَکُمْ أَعْمَالُکُمْ سَلاَمٌ عَلَیْکُمْ لاَ نَبْتَغِی الْجَاهِلِینَ)[18]
و چون لغوی بشنوند، از آن روی برمیتابند و میگویند: کردارهای ما از آنِ ما و کردارهای شما از آنِ شماست. سلام بر شما! جویای [مصاحبت] نادانان نیستیم.
در برخی روایات، از رعایت حقوق ابزارهای ارتباطی سخن به میان آمده که ناظر به مدیریت ارتباط است. برای نمونه، امام سجاد میفرماید:
حق گوش این است که نگذاری هر سخنی را وارد قلبت کند، مگر روزنهای پاک که در دلت نیکی پدید آورد یا مایه دستیابی به اخلاقی شایسته گردد. چون گوش راه ورود گفتار به قلب است، که معانی گوناگون نیک یا بد را به دل میرساند.[19]
از این سخنان به خوبی روشن میشود که انسان به یقین از همنشینی و انس با دیگران به ویژه رسانهها متأثر میشود؛ به گونهای که حتی تا حد بندگی آنان پیش میرود. بنابراین، مراقبت بر ارتباط با دیگران، به ویژه در بهرهگیری از فناوری ارتباطات که به مثابه فرد یا گروه عمل میکنند، بسیار مهم و برای حفظ و تداوم سلامت ارتباطی انسان حیاتی است. این واقعیت را مولوی به زیبایی در قالب مثنوی به بیان کرده است.[20]
کنترل و نظارت
اسلام، اهرم نظارت درونی را برای تأمین سلامت ارتباطی فرد و جامعه در نظر گرفته است. مراقبت به ما کمک میکند در مسیر ارتباطات درست حرکت کنیم و در میزان، منبع و نوع اطلاعاتی که قرار است ذخیره کنیم، به دست آوریم یا توزیع نماییم، مراقبتهای لازم را درنظر بگیریم.
(فَلْینْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَی طَعَامِهِ)[21]
پس انسان باید به خوراک خود بنگرد.
در برخی احادیث چنین آمده که منظور از «طعام» در این آیه، غذای روحی و معنوی انسان، یعنی دانش و اطلاعات مورد نیاز آدمی است که به واسطه ارتباطات خود به دست میآورد.[22] از این رو، انسان در برابر اطلاعات گردآوریشده خود از راه شنیدهها و دیدهها، مسئول است.
فناوری انسانگونه ارتباطات، ممکن است صالح یا فاسد باشد و همنشینی با آنها میتواند اثر مثبت یا منفی در انسان برجا بگذارد. در منابع دینی درباره مجالست با افراد بسیار سخن گفتهاند؛ زیرا همنشینی با افراد بر افکار و اخلاق انسان اثر میگذارد. از این رو، قرآن کریم نتیجه معاشرت با بدان را اینگونه ترسیم میکند:
(وَ یوْمَ یعَضُّ الظَّالِمُ عَلَی یدَیهِ یقُولُ یا لَیتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلاً یا وَیلَتَا لَیتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاَناً خَلِیلاً لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی وَ کَانَ الشَّیطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولاً)[23]
و روزی است که ستمکار دستهای خود را میگَزد [و] میگوید: ای کاش با پیامبر راهی برمیگرفتم. ای وای! کاش فلانی را دوست [خود] نگرفته بودم. او [بود که] مرا به گمراهی کشانید، پس از آن که قرآن به من رسیده بود؛ و شیطان همواره خوارکننده انسان است.
افزون بر خانوادهها متولیان فناوری ارتباطات نیز وظیفه دارند با اقدامات پیشگیرانه و نظارت بر روند تولید و توزیع اطلاعات در جهت ترویج ارزشهای اخلاقی و تقویت نهادهای اجتماعی- که میتوانند معیارها و استانداردهای ارتباطات و اطلاعات را تعیین و کنترل کنند - بسیار کاربرد داشته باشند. از این نظر، به کارگیری رسانهها از جهت آموزش و توسعه اخلاق فردی و اجتماعی مهم است.
در طرف مقابل، انسان در مقام گیرنده پیام و کسب اطلاعات، باید همین دو اصل، یعنی پیشگیری و نظارت را در ارتباطات خود با همنوعان و فناوری ارتباطات در نظر داشته باشد.
با توجه به آنچه گذشت میتوان چنین نتیجه گرفت که نهادهای اجتماعی به ویژه نهاد خانواده که در وضعیت کرونایی از موقعیت کاملا ویژهای برای مدیریت فضای مجازی برخوردار است با دو اصل اساسی، پیشگیری و درمان، میتواند به رسالت خطیر خود عمل کند.
نهاد خانواده با تکیه بر سواد رسانهای، توجه به پیامدهای منفی آنها و اصول مدیریت فضای مجازی، پیشگیری به ما کمک میکند در دام آلودگیهای اطلاعات فاسد گرفتار نشویم. در ادیان الهی و به ویژه دین مبین اسلام، بیشترین توصیهها و رهنمودهای اجتماعی برای چگونگی مهار قدرت، به صورت درونی و بیرونی اختصاص یافته است. تقوا به عنوان مهمترین اصل اخلاقی، سبب مهار قدرت انسان از درون میشود.[24]
مدیریت فضای مجازی با تکیه بر تقوای خانوادگی سبب پیشگیری از آلودگیهای ارتباطی میشود و همچون زرهی است که انسان را از آلودگیهای روحی در امان میدارد؛ کارکرد دیگر تقوا، توجه و هشیاری در برابر وسوسههای شیطان و لغزشگاههایی است که او برای اغوای انسان در نظر گرفته است. [25]
تقوا، در ایمان انسان به مبدأ و معاد ریشه دارد و کارآمدترین، کمهزینهترین، عمومیترین و مؤثرترین اهرم برای مهار انسان در برابر آلودگیهای ارتباطاتی و اطلاعاتی است و ویژگیهای آن عبارتاند از:
ـ همچون کانون خودجوشی در باطن فرد قدرتمند، پنهان است؛
ـ موجب خودمهاری فرد قدرتمند میشود؛
ـ از ابتدای اقدام به تولید قدرت و پیش از مرحله اعمال قدرت، ظاهر میشود؛
ـ تقوا همواره مرزهای ممنوعه اِعمال قدرت را در منظر قدرتمندان قرار میدهد؛
ـ به صورت نیروی پیشگیرانه، انسان را از ورود به منطقه ممنوعه بازمیدارد؛
ـ درکنار کم هزینهبودن موجب صرفهجویی در دیگر هزینهها برای کنترل قدرت میشود؛
ـ اعمال قدرت را از ایجاد خسارتها و به دنبال آن، انسان را از بروز ندامتهای پیدرپی مصون میدارد.[26]
طبیعی است که انسان در مسیر حرکت خود به دلایلی مرتکب خطا میشود و به بیماریهای روحی دچار میشود اینجاست که توبه و بازگشت به سوی خداوند که جنبه درمان و اصلاح دارد ، سبب بازیابی سلامت و پاکی روح آدمی میشود دین، در لغزشها، توبه و بازگشت به سوی خدا را تنها راه بازیافت این سلامت به فرد و جامعه میداند.[27]
حجت الاسلام و المسلمین حجت الله بیات
عضو هیئت علمی و معاون گروه روانشناسی و ارتباطات دانشگاه قران و حدیت
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
رونوشت:
[1]. (وَلَا تَکونُوا کالَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّهٍ أَنکاثًا) (نحل: 92).
[2]. بحارالانوار، ج74، ص110.
[3]. همان، ج68، ص336.
[4]. میزان الحکمه، ج2، ص551.
[5]. غرر الحکم و دررالکلم، ح ۸۶۷۱.
[6]. همان، ح ۷۲۹۳.
[7]. نهج البلاغه، حکمت 161.
[8]. میزان الحکمه، ج2، ص386.
[9]. غرر الحکم و دررالکلم، ح10957.
[10].کنزالعمال، ح5299.
[11]. المعجم الکبیر، ج12، ص312.
[12]. زمر: 18.
[13]. اسراء: 36.
[14]. قصص 55.
[15]. کافی، ج4، ص695.
[16]. نهج البلاغه، خ86.
.[17] «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ کانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ» (بحار الانوار، ج26، ص239).
[18]. قصص: 55.
[19] . «وَ أَمَّا حَقُّ السَّمْعِ فَتَنْزِیهُهُ عَنْ أَنْ تَجْعَلَهُ طَرِیقاً إِلَی قَلْبِک إِلَّا لِفَوْهَهٍ کرِیمَهٍ تُحْدِثُ فِی قَلْبِک خَیراً أَوْ تَکسِبُک خُلُقاً کرِیماً فَإِنَّهُ بَابُ الْکلَامِ إِلَی الْقَلْبِ یؤَدِّی إِلَیهِ ضُرُوبُ الْمَعَانِی عَلَی مَا فِیهَا مِنْ خَیرٍ أَوْ شَرٍّ». (تحف العقول، ص255)
[20]. مثنوی مولوی، دفتر سوم.
فهم آب است و وجود تن سبو
چون سبو بشکست ریزد آب ازو
این سبو را پنج سوراخ است ژرف
اندرو نه آب مانَد خود نه برف
امر غضوا غضه ابصارکم
هم شنیدی راست ننهادی تو سم
از دهانت نطق فهمت را برد
گوش چون ریگ است فهمت را خورد
همچنین سوراخهای دیگرت
میکشاند آب فهم مضمرت
[21]. عبس: 24.
[22] تفسیر البرهان، ذیل آیه.
[23]. فرقان: 27-29.
[24] نک: فلسفه قدرت، ص265. نیز مائده: 8؛ فتح: 29؛ نحل:90؛ آل عمران: 134؛ یونس: 35؛ بقره: 256؛ نساء: 60؛ زمر: 17؛ حجرات: 6.
[25]. اعراف: 201.
[26]. نک: فلسفه قدرت، ص397 – 399.
[27].آل عمران: 135.
7/26/2020 10:58:16 AM